Demo i omvärlden

jordenPlug-in the Earth

Sedan 2007 pågår på många håll i världen satsningar på elfordon och både stora och små satsningar. Avsikten är att skapa intresse för elfordon och lära om elbilens roll i samhället.

Elbil2020 bevakar forskningsfronten och de mest intressanta demo/försöken och rapporterar kring dessa. Detta gäller både privata och kommersiella fordon, samt infrastrukturen och ekosystemen runt hållbara transporter.

Forskning och utveckling, marknaden för elfordon

USA

Kaliforniens, som varit drivande för elfordon i USA antog en  förordning för lågemissionsfordon (ZEV) vilken antogs 1990 som en del av Low Emission Vehicle Program, och den har ändrats flera gånger under årens lopp. ZEV-programmet är under överinseende av California Air Resources Board (CARB) och detta programs mål är att minska luftföroreningarna i viktigaste storstadsområdena i staten, särskilt i Los Angeles, där långvariga episoder av föroreningar är vanliga.

Guvernör Jerry Brown utfärdade i mars 2012 en lag som fastställde målet att få 1,5 miljoner utsläppsfria fordon (Zevs) i Kalifornien till 2025. Dessutom, i september 2014 undertecknade guvernör Brown ett lagförslag som skapade Charge Ahead California Initiative, och som mål att placera åtminstone 1 miljon utsläppsfria fordon och nästan utsläppsfria fordon på Kaliforniens vägar fram till 1 januari 2023.

Tyskland

Japan

Norge

Holland

I Amsterdam har elbilsägare tillgång till parkeringsplatser reserverade för batteridrivna fordon, så att de därmed undviker den nuvarande väntetiden för en parkeringsplats i Amsterdam, vilken kan nå upp till 10 år. Gratis laddning erbjuds dessutom på allmänna parkeringsplatser.

Elbilsägare i staden Rotterdam är berättigade till ett års gratis parkering i centrum och erbjuds dessutom subventioner på upp till € 1450 om de installerar en hemmaladdare som använder grön el. Staden införde 2014 också ett skrotningsprogram för att ta bort gamla förorenande fordon förbättra luftkvaliteten i staden.  Rotterdam erbjuder ett incitament på 2500 €  till företag som vill ersätta de gamla fordonen (fossila)  med helt elektriska fordon. Bidraget var endast tillgänglig för de första 5000 sökande som köpte ett  berättigat fordonet före 2014.Rotterdam var också tidig med att prova induktionsladdning av elbussar i trafik.
Andra faktorer som bidrar till en snabbt växande flotta av plug-in elbilar i Holland är att landet är ganska litet, vilket också minskar räckviddsångesten.  (Nederländerna sträcker ca 160 km öst till väst) samt en lång tradition av miljö-aktivism och  höga bensinpriser, svilket gör att kostnaden för att driva en bil på el fem gånger billigare än en bensinbil.

Kina

 

Sverige

 

 

Share on Facebook