Varför talar man inte mer om semi-snabb laddning?

IES-Synergy-KeywattDiskussionen kring elbilsladdning är väldigt polariserad. Antingen handlar det om snabbladdning eller supersnabb laddning, som i fallet med Tesla. Eller så gäller det normal- eller hemmaladdning. I första fallet rör det sig om likströmsladdning vid speciella laddstationer. Stationer som är förhållandevis dyra. Prislappen för laddaren kan uppgå till ett par hundra tusen och med installation , elanslutning etc. rasar kostnaden lätt iväg till närmare halv-miljonen. Hemmaladdningen använder 220V elnätet och i regel strömmar upp mot 10-16 A.

En semi-snabb laddare, på säg 24 kW, borde teoretiskt ladda en elbil på dubbla tiden mot en 50 kW snabbladdare. Men där skiljer sig teorin och verkligheten. Semi-snabbladdaren kan i regel ladda kontinuerligt, medan snabb-laddaren behöver ”återhämtningstid” och drar ned strömmen periodvis, för att inte batterierna blir överhettade.  Medan snabbladdaren laddar ex.vis en BMW i3 till 80% på 30 min tar semi-snabbladdaren endast  45 min. Alltså inte dubbla tiden som det teoretiskt skulle ta!

Varför dyker då inte fler semi-snabbladdare upp, då man ju får ca. fyra sådana till priset av en snabb-laddare? Kan någon förklara?

 

Share on Facebook
Det här inlägget postades i ElBil2020. Bokmärk permalänken.