Vätgasmackar i Göteborg och Stockholm 2015

Sverige får två nya tankstationer för vätgas. Redan nästa år kompletteras anläggningen i Malmö av vätgasmackar i Göteborg och Stockholm.
Båda stationerna ska vara i drift senast under september 2015.

Under sommaren öppnade landets första tankstation för vätgas i Malmö. Vi har legat efter utbyggnaden i övriga Västeuropa, men snart tar utvecklingen ett stort steg framåt.
Nu meddelar Vätgas Sverige att Göteborg får en permanent tankstation redan nästa år.

 

Enligt Aftonbladets artikel får Stockholm en vätgasmack 2015

Pådrivande är ett EU-direktiv som dikterar att medlemsländerna ska kunna visa upp en plan för utbyggnad av vätgasen inom två år. I Sveriges åtagande ingår tankstationen i Göteborg – men även att en vätgasstation ska uppföras i Stockholm.
Nu meddelar AGA Gas AB att en tankstation för vätgas kommer byggas vid Arlanda flygplats. Macken kommer ha en kapacitet på 30 kg vätgas i timmen vilket innebär att den klarar cirka 180 fyllningar per dag. Den initiala målgruppen för bränslet är taxibranschen. I och med att bränslecellsbilarna är nollemissionsfordon kan de taxichaufförer som kör på vätgas dra stora fördelar i flygplatsens kösystem, där de miljövänligaste fordonen har företräde.
De två anläggningarna i Göteborg och Stockholm ska stå klara senast i september 2015. Båda stationerna ingår i EU-projektet HIT-2-Corridors och finansieras av EU-programmet INEA TEN-T.

Vätgasprojekt på flera orter

Björn Aronsson berättar att utvecklingen mot en infrastruktur har tagit fart på bred front i Sverige. Under en testperiod har Sandvik ställt upp en mobil tankstation för vätgas. Samtidigt har företaget och Sandvikens kommun utvärderat två exemplar av världens första serietillverkade bränslecellsbil – Hyundai ix35 Fuel Cell.
I Umeå har man startat ett projekt för en anläggning som omvandlar bygdens gödsel till vätgas – samt att bygga en lokal tankstation. Andra orter med vätgasprojekt är Arjeplog, Östersund och Falkenberg.
En viktig faktor för utvecklingen är att en fungerande vätgasbil finns på marknaden. Hyundai ix35 Fuel Cell tar tre minuter att tanka – och på en tank kommer du nästan 60 mil, med vatten som enda utsläpp ur avgasröret.

Ett ökat intresse

– Vi har redan under det senaste året märkt en markant skillnad när det gäller medvetande och intresse. När ”hårdvaran” presenteras så har det alltid en stor effekt. Man kan visa power points om vätgasbilar och så vidare, men det är först när man kan provsitta och köra en fungerande produkt som intresset hos konsumenterna väcks på allvar, säger Björn Aronsson.
Göteborgs tankstation för vätgas kommer att ligga i anslutning till bränslecellsteknikföretaget PowerCell Sweden AB:s anläggning i Biskopsgården. Stationen gör det möjligt att utvärdera bränslecellsfordon i Västra Götaland, bland annat för taxiföretag. Aktörer som förväntas kunna utnyttja stationen för utveckling och test är bland annat Chalmers och fordonstillverkare.

Share on Facebook
Det här inlägget postades i ElBil2020. Bokmärk permalänken.