Vätgasdrivna elbilar på gång i Sverige

Bland fordonstillverkarna intar bränslecellsbilen en särställning. Många menar att det är den typen av elfordon som kommer att bli både efterfrågad, billig och miljövänlig. Inget problem med begränsade körsträckor, tyst och mljövänlig. Kruxet är snarast att bygga en vätgasinfrastruktur som är kostnadseffektiv. Detta innebär att planerna för bränslecellsdrivna fordon ofta pekar på 2025 och därefter, som troliga tidpunkter för storskalig användning. Fast redan nu rullar fordon ut på marknaden.

Hyundai ix35 FCEV är den första massproducerade vätgasdrivna bränslecellsbilen. Av cirka 1 000 planerade exemplar har två stycken levereras till Sverige.

Region Skåne blev först i landet med en offentlig upphandling av vätgasbilar. De är en av flera aktörer som har valt att gå i bräschen för en infrastruktur för vätgasfordon i samhället.
– Vätgastekniken är en del av lösningen på framtidens bilbränslen och det känns bra att Region Skåne redan nu kan vara pionjärer med dessa bilar i fordonsflottan, säger Monika Ekström (MP), regionråd.
Även Malmö stad är en drivande utvecklingsaktör när det gäller satsningar på vätgas som nästa generations drivmedel. I höst beräknas deras nya tankstation för vätgasbilar vara på plats – ett samarbete mellan Region Skåne och Malmö stad. Tillsammans driver de projektet Next Move för att underlätta introduktionen av vätgas som drivmedel.

För mer information se artikel i Aftonbladet den 1 okt.

Share on Facebook
Det här inlägget postades i ElBil2020. Bokmärk permalänken.