Hinder för elbilsintroduktionen i Sverige

Den 4 okt publicerade Ny Teknik en artikel om varför det är så svårt för elbilen i Sverige. Fem orsaker beskrivs som skälet;

  • För högt pris
  • För litet utbud
  • Osäkert andrahandsvärde
  • För få laddstolpar
  • För liten kunskap

Dessa fakta är dock kända sen länge. Och visst går det att göra något åt dom!

Ett Bonus-Malus system som troligen kommer att föreslås senare i höst kommer att minska kostnadsskillnaden.  Batterikostnader är på väg ner fast det går ännu så länge långsamt i och med låga försäljningsvolymer. Utbudet håller på att förändras i och med att etablerade fordonstillverkare kommer ut med elfordon på marknaden. Andrahandsvärdet kan man göra nåt åt. I Japan köper Osaka Gas& Electric till exempel tillbaks de första 10 000 iMIEV till givet pris. Elon Musk köper själv tillbaks Tesla efter ett antal år etc. Andra leasar ut batterierna, som är en av orsakerna till problemet. För få laddstolpar är ett dilemma. Här finns inga fungerande affärsmodeller så länge det inte finns fordon. Stat, kommuner och olika aktörer måste här satsa mer offensivt och våga ta en risk.

För lite kunskap går att åtgärda. Det är här som Elbil2020 kommer in. Att ta reda på hur användaren vill ha det och vad man i verkligheten är beredd att betala. Enkäter i all ära men verkligheten tränger sig på när någon faktiskt skall öppna plånboken. Genom praktiska hands-on projekt skall faktisk kunskap byggas upp.

För att läsa artikeln i Ny Teknik klicka här

Share on Facebook
Det här inlägget postades i ElBil2020. Bokmärk permalänken.